Figyelemcélpontok. Egy idióma viszonya a terrorizmushoz és a technikához

Szerzők

  • György Fogarasi Szegedi Tudományegyetem

DOI:

https://doi.org/10.14232/kulonbseg.2017.17.1.224

Kulcsszavak:

figyelem, erőszak, rettegés, terrorizmus, teatralitás, Martin Heidegger, Ge-stell, kultúratudomány

Absztrakt

A figyelem egyfajta célzás, hiszen rátartást, fókuszálást vagy összpontosítást feltételez. Ugyanakkor megcélzott dolog is, ami a figyelemkeresés legkülönfélébb módozatainak válhat céltáblájává (az ókori sírfeliratoktól a modern hirdetéseken át a terrortámadásokig). Így aztán a „figyelemcélpontokon” — a kifejezés ambivalenciája szerint — egyaránt érthetjük a figyelem által kiszemelt célpontokat és magát a figyelmet is mint gazdasági, politikai vagy egyéb megfontolásból célba vett tárgyat.

A tanulmány erre a kettős vetületre próbál rávilágítani. Bevezetésképpen a figyelem idiómáját tárgyalja, kapcsolatát főként a feszülés, a fizetés és a fordulás fogalmával. Aztán a terrorizmus és a teatralitás kérdéskörére tér át, és megpróbálja nyomon követni, miképpen jelenik meg a „figyelemcélpont” kategóriája a vonatkozó kritikai irodalomban, legtöbbször az „erőszakcélpont” ellenpontjaként — mindezt azzal a céllal, hogy kritikai elemzés és talán újragondolás tárgyává tegye figyelem és erőszak viszonyát. Az iméntiekkel szoros összefüggésben a vizsgálat végül arra irányul, miféle erőszak lapulhat a „figyelemrendelés” bármely gesztusában — ami a technika heideggeri tárgyalásához, s e diskurzus kulcsterminusához, a Ge-stellhez vezet.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Downloads

Megjelent

2016-09-14

Hogyan kell idézni

Fogarasi, G. (2016). Figyelemcélpontok. Egy idióma viszonya a terrorizmushoz és a technikához. KÜLÖNBSÉG (Difference), 17(1). https://doi.org/10.14232/kulonbseg.2017.17.1.224

Folyóirat szám

Rovat

Művészet és praxis