Ames és Apáczai
az eklektikus filozófiai gondolkodás lehetséges elméleti keretrendszereiről a 17. századi Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.14232/kulonbseg.2023.23.1.325Kulcsszavak:
René Descartes, magyar filozófiatörténet, William Ames, puritanizmusAbsztrakt
Kutatásom tárgya Apáczai kései természetfilozófiai összegzése, a kéziratban maradt, 1659 előtt keletkezett Philosophia naturalis, és ennek eklektikus filozófiai rendszere. Hipotézisem szerint ennek az eklekticizmusnak a keretrendszerét Apáczai nem fogalmilag próbálta megteremteni, hanem elsősorban az vezérelte, hogy a számára személyesen fontos filozófiai hagyományok mindegyikét megismertesse diákjaival. Ehhez viszont szüksége volt a karteziánus prima philosophia és a tradicionális philosophia naturalis összekapcsolására. Ezt a kapcsot pedig William Ames Technometriája biztosította számára, amely az ars, illetve a techné fogalmán keresztül az Isten által teremtett világban Isten arsához vezető utak teljességét kívánta feltérképezni. Így jut el Descartes cogito-érvétől és a megismerés-fogalmától Ames ítéletalkotás-koncepcióján keresztül (iudicium) a teljes természet megismeréséhez, ami a philosophia naturalis tárgya, és egyúttal Isten ars-ának felfedezése a világban.